Thursday, August 5, 2010

-gadis cuci-

hari yg agak memenatkan.mana tak nyer hari ni ialah sumayyah car wash.ni program dr hisbah ak.sgt la seronok even pnat.ak xda la pnat sgt coz lam kul 3ptg bru ak gerak ke sepak takraw court.harap maklum.tempat penyucian kereta dibuat didepan sepak takraw court.hehe.agak panas ah kt situ time ak smpai tu. disebabkan xda kereta nk dicuci.kitaorg pun lepak2 la kat situ dlu.borak2 n amik2 gmbr.bkn maen ag diorng ni.ak pun turut serta gak.haih!
(-_-)


dlm kul 5ptg.ada la sebuah kereta dtg.kitaorg pun punyer ah seronok.pertma kali nk bsuh keta kat uia ni.oleh sbb ahli hisbah rmai sgt.so.sbuah keta pun ada ah lam 10 org cuci.hehe.mmng smgat saling tlong mnolong ah kami time tu.hehe.yg lg puas hati nyer bila dah siap bsuh tu.bersinar2 kereta.aish!kami memang gadis cuci yg sgt la berkaliber.haha.yg lg best.ada gak technician lelaki yg dtg anta motor.kitorng bsuh motor abg technician smbil nyanyi2 lg.haha.abg technician ptot bangga tau.yg cuci motor abg ni lawa2 tau.haih!hehe.


fellow kitaorg pun ada dtg jenguk program kitaorg smbil kol mdm2 laen spya antar kereta jgak.hehe.program ni sbnarnyer lebih kpd charity ah tuk hisbah ak.wlupun rmai ahli2 hisbah yg xdtg tnjuk muka pun.kitaorg dah terima kasih sgt ngan ahli2 laen yg dtg.thanks guy!


actually.korunk thu x cmna nk cuci kereta sbtul nyer?


cara cuci kereta sebetul nyer.

basahkan kereta dari atas dahulu dan perlahan-lahan basahkan hingga kebawah, ini untuk memberi laluan kepada kotoran dan pasir jatuh kebawah, dan bukannya dari bawah keatas, pastikan semua bahagian badan kereta kita benar-benar basah, Biarkan ia basah dulu beberapa minit, jangan terus digosok dengan kain cuci sebab tanah yang melekat pada badan kereta belum betul-betul basah.

kemudian lapkan dengan kain cuci atau sponge.mulakan dari atas bumbung dahulu n turun kebawah.tujuannya untuk memberi laluan kepada kekotoran dari atas turun kebawah n untuk mengelakkan bahagian yang hendak dicuci nanti tiada pasir yg melekat(ingat jangan mulakan dari bawah ke atas sebab kain cuci atau sponge yang kita guna akan membawa kekotoran dan pasir kebahagian atas). 

kemudian lapkan seluruh cermin depan belakang dan sisi.dan barulah bahagian pintu bonet dan boot belakang,yg terakhir sekali barulah bahagian bawah pintu bumper depan dan belakang fender dan skirt kalau ada.stiap bahagian yg dicuci pastikan kain atau sponge anda direndam dalam baldi pencuci untuk mmbuang kotoran dan pasir.


lastly barulah dibilas dengan air dimulai dari atas dulu dan perlahan-lahan ke bawah.selesai saja lapkan bahagian badan kereta dengan kain kering.Untuk memastikan kereta kita betul-betul dicuci pastikan bahagian sisi pintu , sisi boot belakang dicuci, selalunya kekotoran akan melekat pada sisi pintu dan jika dibiarkan ia akan kekal dan menjadi susah untuk dibersihkan.Untuk bahagian rim boleh dicuci menggunakan kain atau sponge manakala tayar pula boleh gunakan berus serabut.


tu lah sebahagian dr info yg ak dpt sal cra nk cuci keta dengan btol.aish!lpas ni.sape2 yg mls cuci keta tu.leh ah parking kt uia ni.nnti ak basuh kan.tp harga up ckit ah!hehe :)




aish!maen fon plak!cuci keta!!!hehe :)

aish!pencuci keta paling bnyak maen ni.hehe. :)

penuh ketekunan n kewibawaan :)


terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

No comments: