Thursday, July 21, 2011

tips memilih cermin mata

SALAM SEMUA.

hai semua.diharapkan pagi yg indah utk semua org.
hari ni ak breakfast makan nasi kerabu.ehem.antara nasi faveret
ak ni.pagi pagi da melantak.mintak maaf la diet utk hari ni
nmpak nya tidak berjalan lancar.hee.

entri hari ni nak bercerita pasal 

PEMILIHAN CERMIN MATA YANG SESUAI
UNTUK BENTUK MUKA.

KEPALA BULAT
jika korang mempunyai bentuk wajah yg bulat iaitu rahang yang 
melengkung, berwajah penuh serta dagu dan pipi yang bulat.sebaiknya korang memilih cermin mata yang menonjolkan kontras.pilih cermin mata yang berbentuk segi empat sama atau panjang tetapi berlensa agak besar.elakkan cermin mata berbingkai kecik yg akan membuatkan mata korang nampak kecik.elakkan juga cermin mata bingkai bulat atau lonjong kerana ia menampakkan wajah korang lebih bulat.


KEPALA BESEGI
korang disarankan mengenakan cermin mata berbingkai bulat atau 
bujur.ia boleh 'melembutkan' sedikit bentuk kepala dan wajah anda yang agak dominan.

KEPALA BENTUK HATI
bentuk cermin mata yang sesuai ialah yang bujur dan empat segi.pilihan bingkai yang lebih lembut boleh menyeimbangkan bentuk wajah.

KEPALA BUJUR
bagi korang yang berkepala bujur.korang patot bersyukur kerana semua
jenis dan bentuk cermin mata pun sgt sesuai dgn korang.cadangan yang terbaik ialah korang memilih cermin mata yang berbentuk segi empat.



BENTUK BULAT

bagi korang yang mempunyai bentuk wajah bulat.pilihlah cermin
mata yang berbingkai lebar atau bersudut tajam bagi mengurangkan ilusi bentuk bulat wajah korang.bingkai berbentuk segi empat tepat adalah yang paling sesuai.


BENTUK MUKA PANJANG
wajah lebih panjang daripada leher sebaiknya bingkai perlu menutupi
sebanyak mungkin bahagian tengah wajah bagi mengurangkan jarak yang panjang.

BENTUK MUKA EMPAT SEGI
korang ptot memilih cermin mata bingkai berbentuk melengkung.
pemegang bingkai perlu terletak sedikit tinggi daripada bahagian pelipis agar rahang tidak terlalu menonjol.bingkai berbentuk bulat dan bujur amat sesuai.

BENTUK MUKA BUJUR SIREH
bentuk muka ini sesuai dengan semua jenis bingkai asalkan tidak terlalu
besar.

chomel je bieber ni kan.aish. 

okay.tu la beberapa tips yang ak bley kongsi ngan korang.
harap harap membantu la bagi korang yang nak beli cermin mata
lepas ni eh.ak plak xberapa suka pakai cermin mata even ak 
ni rabun.hee.ak pakai contact lens. :)






p/s: kawan makan kawan.

terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

7 comments:

laskar pelangi said...

info yg berguna pada si pemakai kacamata seperti pelangi.chewah!


temkiu:)

b a m b a m ' s said...

wahhh..nasib baik betul shape spec CB nie..hahahah.. :P

ekmal said...

kalau kepala dungga camne?hahaha

Aida Azryn said...

kepala aida bulat. :D

hartini said...

bila ckp pasal spec teringat blek kisah spec yg jatuh dlm longkang aritu..haha...btw, thanx pa 4 the tips...:)

cikcahya said...

nice info :) sy kena pakai bntuk segi empat tepat ^___^

ieda said...

kalau wajah cantik dan cool mana2 bentuk pun cantik kan dik ! :)

ermmm akak suke yg bentuk utk muka bulat sbb akak muke bulat ! ekekkeke