Friday, December 2, 2016

Supplement pengganti susu untuk ibu mengandung

SALAM SEMUA

Hai semua. Hari ni kerajinan sikit dari hari hari lain. Masa ni tengah menunggu hari untuk bersalin. Ya Allah mohon doakan yang baik baik untuk miss epa ya. 

Nak share sikit pengambilan supplement masa pregnant. Setiap ibu pun nak yang terbaik untuk baby dia kan. Nak anak sihat dan cergas selalu. So obviously la ibu ibu semua mencari supplement terbaik untuk baby kan ? Macam aku, masalah besarnya tak boleh minum susu. Awal awal pregnant dlu aku minum susu kambing. Since aku alahan agak teruk. So minum susu keluar susu. Jadi trauma sangat sangat. Nak nangis rasa kalau kena minum susu lagi. Then dari 12 weeks sampai 36 weeks memang tak amik susu dah. 

Bila tak amik susu risau la sebab nya takot baby tak cukup calcium. Kang tulang rapuh ke, tak cukup tinggi ke. Macam macam la kita fikir kan. Pastu ada la google situ sini tgok berapa calcium diperlukan oleh ibu mengandung. Jawapan nya 1000-1200 mg sehari. Banyaknyaaaa. aduh. Mana cukup dengan makan nasi, kuah taruk santan je kan. so beli la susu strawberry dutch lady tu. Minum la sekotak kecik pagi pagi. Doc cakap tak elok jugak susu tu sebab gula tinggi. hurm. Paling elok fresh milk. Tapi bila fresh milk memang agak impossible dia nak masuk tanpa keluar kembali. -,-

Bila cerita kat sorang member ni. dia cadangkan amik OBICAL. sebab masa dia pregnant dlu, doc pakar suggest OBICAL. OBICAL ni tak di-supply dekat klinik kesihatan. So korang kena beli dekat farmasi. Kebanyakkan farmasi pun memang ada OBICAL ni. OBICAL ni supply 800 mg untuk satu biji tablet. Maka cukup la kan plus plus dengan makanan biasa kita makan. So korang telan sebijik sehari saje. Insha Allah cukup calcium untuk ibu dan baby. Ni rupa paras OBICAL tu ; 


Harga dia RM27 sekotak dekat Watson.Ada 30 biji. Tahan la 1 bulan. Tablet dia memang besar bhai. sabo jela nak menelan setiap pagi.

Memandangkan takleh minum susu. Ku gagahkan hati telan la jugak OBICAL ni. Dan aku memang tak pernah miss telan sebijik sehari. Since bila baby da besar sikit ni, dia serap lagi bnyk calcium dan mengakibatkan lenguh lenguh sendi. So far alhamdulillah, dengan izin Allah, OBICAL ni sangat membantu. Aku takda masalah sakit sakit sendi. Lenguh lenguh pun takda. Sebab masa pregnant, aku byk jalan jugak sbb opis lama tengah construction. Tp alhamdulillah, memang takda masalah lenguh kaki.

Kalau ada ibu ibu mengandung yang ada masalah takleh minum susu macam aku, elok la amik OBICAL ni setiap hari even da lepas bersalin. Sebab kita nak supply calcium untuk baby melalui susu ibu plak kan. Hihihi. 

Aku selalu beli OBICAL ni 3 kotak sekali beli. Yelah sebab nya selalu takda stock dekat Watson tu. Aduhaiii. Dekat Lazada pun ada jual. Kalau beli time ada kupon dapat less. Aku pernah dapat RM22 je sekotak sebab sale di Lazada. Kepada kawan kawan yang baru nak try, boleh la kongsi keberkesanan nya. Aku bukan jual pun ni tau. Ni aku share sebagai pengalaman aku sepanjang mengandung ni. Dekat opis aku ni pun ada member yang masalah macam aku. dia pun consume OBICAL, dan alhamdulillah dia da takda masalah sakit kaki dah. Kita tawakal dengan ubat, Allah yang Maha Memberi kesembuhan tu. Insha Allah.



Nanti dah rajin sikit I update lagi blog ni ya. Jaga diri sayangs.





terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

No comments: