Tuesday, January 17, 2017

Pengalaman Bersalin Hospital Putrajaya Part 1

SALAM SEMUA

Hai uols. Update blog melalui phone dlu. Sebab bosan tak thu nak buat apa since sekarang dalam pantang. Semua tak boleh buat. Mak bidan suruh rehat je. Hihi. Seronok jugak rasa boleh dok baring rehat je. Nanti ada orang urut dan tungku. Best macam kat spa rasanya. 

Ramai yang whatsap, pm facebook tanya proses kelahiran baby soleh ibu pada tarikh keramat 12 December 2016 hari tu. Mintak maaf tak sempat nak reply semua. Whatsap chat da kebawah pastu lupa da nak reply. Gitu la slalu miss epa ni. So senang kita  story kat sni.so semua boleh baca dan hadam ya.

Cerita bermula begini. Aku start rasa sakit pinggang masa bangun solat subuh around pukul 6 pagi. Masa tu rasa mcm sengugut. Period pain level biasa la. Aku pun buat rilek buat dek je. Sebab masa ni aku 37 weeks 2 days. Orang kata 38 weeks baru bersalin selalu nya. Since last check up ritu doc ckp baby tak engage lagi. Buat tak thu je.

Then rasa sakit tu dtg lagi. Aku tgok jam kat phone 6.18 pagi. Okay. Tgok la mcm mna. Pastu 6.24 pagi. Ha dia dtg lagi. Pastu 6.30 pagi. Every 6 minit dia dtg sakit. Rasa sakit dlm 1 minit. Dlm dok sakit sakit tu. Dua kali aku pergi toilet. Cirit birit plak tu. Teringat member ofis ckp. Antara tanda tanda nak bersalin. Kita akan cirit birit. Aku pun gerak gerak jalan jalan. Squad skit. Then dok atas gym ball. Golek golek kejap. Try dok pikir ni contraction ke tak. Hahahaha. Pnya la tak confident. 

Pastu aku nak distract rasa sakit tu aku bukak laptop. Tgok online sale kat lazada dlu. Sempat aje kalau shopping. Dok tgok sale Maybeline. Kemain bhai. Sakit sakit pun smpat jugak. Rasa sakit still datang every 6 min. Pkul 7 lebih mcm tu aku kejut abam afif. Aku bgtau dia, aku rasa contraction kot ni. Sbb datang stiap 6 min. Memula abam afif mcm mamai mamai skit. Blurr kot. Pastu dia bngun. Aku pun download la apps contraction dkt phone. Stiap kali contraction datang aku tekan. Nak tgok frequency dia. Abam afif buat rilek jugak dlu. Dok usha powerbank pineng dkt lazada. Lelama makin cpat plak sakit. Before ni 6 min jadi 4 min ke 3 min. 

contraction frequency masa tengah sakit hari tu.

Masa tu jugaklah aku google la tanda tanda nak bersalin. Tgok beza mild contraction dgn yg contraction smua. Smua ciri ciri ada pada contraction yg nak bersalin. Ya allah. Abam afif suruh mandi mandi smua sbb nak terus pergi hspital. Siap mandi, pakai bedak, gincu smua. Amboi kau jahh. Turun breakfast dgn mama abah (mak dan ayah mertua). Bgtau mama abah da rasa sakit da ni. Cuma tak thu ni real contraction ke acah acah je. Mama suruh pergi hospital. 

Lepas breakfast sempat baca pamphlet hospital Islam Az Zahra. Tgok package bersalin smua. Abam afif tnya nak gi hospital mana. Grr. Masa dok mcm gini baru nak decide ni. Hihi. Ckp kat abam afif pergi az zahra dlu la. Smbil layan contraction dengan zikir. Masa ni sakit masih level period pain mcm selalu. Sakit yang amat. Cuma masih boleh tahan. 
So dari Putrajaya kitorang ke bangi. Dalam 20 min sampai la dekat Az Zahra tu. Masa nak keluar jalan ke hospital tu aku banyak kali kena stop sebab contraction datang. Masa ni level sakit dia da makin bertambah.

Sampai kat kaunter tempat bersalin tu, org dekat kaunter tu tanya aku kenapa datang dan dah berapa minggu. Bagitau la dia dah 37 minggu 2 hari dan rasa sakit contraction setiap 6 minit. sambil muka kerut kerut sebab masa tu contraction datang lagi dan kekerapan dah bertambah. aish. Tetiba orang kaunter tu bgtau doc yang selalu check up aku tu cuti dan yang ada sekarang doc lelaki sahaja. Dia suggest aku pergi hospital kerajaan. Dah la punya jauh aku survive nak sampai bangi nih. Sekali dia tolak kes aku. Sobsobsobsobs. 

Abam afif pecut lah kereta ke Hospital Putrajaya balik. Masa tu aku kemain berzikir mengingati dosa dosa lampau. Sebab rasa dah makin sakit masa ni. Anak soleh ibu da tak sabar sabar nak keluar ke alam fana ini nampaknya. Nasib baik lah jugak masa ni pepagi lagi. So traffic okay je sepanjang perjalanan. So dalam pukul 10 pagi kitorang sampai di Hospital Putrajaya. Hospital Putrajaya pulak memang terkenal dengan payah parking. Smpai keluar kawasan hospital orang parking. Tapi Alhamdulillah, Allah permudahkan kitorang. Hari tu senang parking. Orang pun tak ramai dekat hospital bersalin. Aku register then terus boleh masuk check semua. Sekali lagi Allah permudahkan kitorang.

Masa memula check tu. Doktor pelatih yang datang check aku. Dia cakap nak check bukaan (VE). Aku cuak la jugak since dok baca baca yang check bukaan ni sakit. So dia pun check, masa tu bukaan 1 cm. Tapi sakit dia da macam 100000 cm. sobsobsobs. Masa doc pelatih ni check bukaan, tak sakit sangat. consider okay. Lepas tu dalam 20 min kemudian, ada doktor senior datang. Dia sekali lagi nak check bukaan. Aku macam eh tadi da check, tak nak lah check lagi. Tp doc tu garang woi. tak daya aku nak cakap taknak. Then masa dia check tu, ya Allah sakit gilaaaaaaa. Dia cakap da 3 cm ni. Masuk ward lah. Petang ni atau malam ni awak da bersalin ni. Confident dia. Then aku keluar jumpa abam afif bgtau kena warded. suruh dia amik barang smua. 

Untuk bersalin di Hospital Putrajaya ni dia akan amik deposit RM800. so kalau korang nak bersalin kat sni kena ada deposit banyak tu. Nanti da siap settle nak keluar ward dia akan pulangkan balance jangan risau. Settle payment smua then aku naik ke ward.Nurse offer  aku bilik double bedded. Alhamdulillah sekali lagi Allah mudahkan kitorang. Sebelum ni dok dengar kisah tak cukup bilik la. Kena hantar hospital lain la. Sekali dapat bilik double bedded dan aku sorang je dalam tu. hihi. 

anak soleh ibu masa umur 1 hari.

Sampai sini dlu nanti aku sambung lagi untuk part 2. Entri ni di tulis bagi memudahkan aku untuk story dekat baby uzayr nanti. Betapa moment ini takkan mampu lupa. Sambung nanti tau. Aku janji tak hold lama citer ni. hihi. *macam org kesah pasal kau missepa* -,-


Till then, jaga diri sayangs.






terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

No comments: