Wednesday, July 14, 2010

-satu syaaban-

ehem.kpd sesapa yg xsedar lg.kita skrunk dah masuk bulan syaaban ek.n lepas ni dah ramadhan dah.aish.cepat tol msa berlalu.dah nk raya dah.cik gayah n cik eton pun dah bleh buat biskut rayer dah ek.hehe.kalo citer sal raya ni mmng sgt2 seronok la.tp sblum kita beraya sakan.yok kita kutip bnyk2 pahala dibulan syaaban ni.okay.ak pun mcm korng gak.hamba yg lemah disisiNya.so ak pun search la ckit tuk thu sal kelebihan bulan syaaban ni.

hasil nyer :


        ganjaran amalan puasa sunat di bulan syaaban

1) Jika berpuasa sehari dalam bulan Syaaban akan diharamkan tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi taulan nabi Yusof di dalam syurga.Diberi pahala seperti pahala nabi Ayub dan Nabi Daud.

2) Dalam Kitab Durratun Nasihin dinyatakan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud: 
"Sesiapa yang berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban, tiga hari pertengahannya dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah swt mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti beribadat tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka matinya seperti orang mati syahid.”

3) Jika berpuasa sebulan pada bulan Syaaban, dipermudahkan Allah kepadanya Sakaratulmaut dan ditolaknya (terlepas) daripada kegelapan dalam kubur, dilepaskan daripada huru-hara Mungkar dan Nangkir, ditutup keaibannya di akhirat nanti dan diwajibkan syurga
baginya.
 
4)Sesiapa yang berpuasa pada awal Khamis di bulan Syaaban dan akhir Khamis (juga dalam Syaaban) dimasukkannya dalam syurga .(Hadis Rasulullah yang dipetik dari kitab al-Barokah.)

                          
                              Nisfu Syaaban
 
hari nisfu syaaban ni ialah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib,(15 Syaaban bermula pada 14 hb syaaban sebaik sahaja masuk maghrib).
 
malam nisfu syaaban ialah pada 15 syaaban.pada malam itu.umat islam sgt2 digalakkan utk memanafatkan malam itu sebab malam itu penuh rahmat n doa sgt mustajab.insya allah.kita digalakkan membaca surah yasin sbnyk tiga kali selepas solat maghrib.bacaan yasin pertama ialah utk memohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah.bacaan yasin kedua ialah utk memohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah.bacaan yasin ketiga ialah utk memohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman & pohonlah segala yang baik.insya allah. :)


tp awas juga kpd mereka yg tergolong lam 6 golongan yg xkan diampunkan Allah pd mlm nisfu syaaban iaitu: 
  
-Orang yg kekal minum arak
-Orang yang derhaka kepada kedua ibu bapa
-Orang yang kekal dalam zina
-Orang yang banyak berkelahi
-Orang yang melakukan perjualan dengan sumpah yang dusta
-Orang yang memperlagakan orang lain supaya berkelahi.



tu lah.sedikit sbnyak yg dpt ak kongsi ngan korng.ak thu xbnyk pun kan.so korunk leh jer search kt gooole psal bulan pnuh rahmat ni.kata 'org'.tuntut la ilmu biar sampai ke negeri china.skrunk ni xpyh g negeri china dah.google kat malaysia pun dah dpt bnyk ilmu kan? apa nk heran der!hehe.


                                   ahlan bulan pnuh rahmat! :)

                              aish!conan pun thu islam itu sgt indah! :)




terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

No comments: