Sunday, April 3, 2011

-Customer always right!-


salam semua.


hai semua.ak baru balik kerja ni.terus mengadap laptop ni.penat
la kerja kat mcd ni.terutama kalo weekend.nak patah pinggang wa.
xyah kata pinggang.seluruh anggota badan dah kena repair dah agaknyer.
hee.jap ag nak rilek jap and then malam ni baru blogwalking eh.

kembali kepada tajuk entri.customer always right.yup.ak rasa
kebanyakkan kedai,supermarket ataupun fast food restaurant
mengamalkan budaya customer always right kan?tak terkecuali
mc donalds yang ak kerja ni.

tadi ak jaga station drive thru.ak punyer shift puko 7 pagi lagi.
ari ni customer xramai sgt sesi pagi mybe semalam diorng dah sakan
jalan jalan.so pagi ni bangun lambt la semua kot.hee.bila customer
xramai.product pun xbanyak la.ak punyer drive thru pun so far so good.
semua pun berjalan lancar.

tetiba..

manager: sapa yang buat drive thru ?
crew A : haifa.
manager: ni ada customer col sy bgtau dia punyer set 
breakfast box A xda big breakfast dan hash brown.
mcm mna awk jaga counter?
aku: huh?sy rsa sy bg semua tadi.
*dlm keadaan terpingga pingga*
manager : mcm mna jaga counter?customer xrmai pun
bley missing product.korang ni maen maen la.
*nada penuh marah*
aku: tapi bang.sy yakin sy dah masukkan smua produk tadi.
manager: ah.migrain ak mcm ni!
*sambil pegang kepala and then berlalu*
aku: *muka ketat*
crew A : ak pun rasa ko dah bg produk btol.kalo 
ko xbagi mesti ada extra produk kat kitchen.tapi xda pun.
ak rsa customer tu tipu la.
crew B : yup.td masa ak angkat box tu.berat je.ak pun ada check gak.
ada je dua bog.big breakfast and hot cake.rilek epa.
aku: ee.geram la ak.agak agak la kalo nak tipu pun.customer
xramai camni.xkan la kita bley xbg product plak.geram nyer.
*hati cam dah panas skit*
crew A : xpa la haifa.xyah fikir la.ko ckp apa pun kat abg ***.
dia ttap salah kan ko.yelah.customer always right kan?
aku: hmm *muka ketat abis la*

adoi.sedih btol ak kerja ari ni.kena marah ngan manager ak buat
kali pertama nyer.ntah la.tapi ak mcm sure sgt ak bg product elok 
je tadi.semua pun ak check dua kali.ak setuju kalo korang cakap
kadang kadang ada je crew mc donalds yang salah bg product.
product korang xcukup ke.kami pun manusia mcm korang gak.
kadang kadang kita lakukan kesilapan kan?

tapi sila jangan tipu eh.tak baik tau kalo korang tipu.
cakap xdpt produk.padahal korang dapat.xhalal tau apa
yang korang makan tu.penah je jadi yang dua tiga crew dah 
make sure product tu btol.tapi tiba tiba customer datang kata 
xckup product.oleh sbb kita berpegang pada customer always
right.so kita kena bg ah product yang diorang kata "xckup" tu.

so hari ni kerja mood xelok.muka ketat je sampai petang.ye ah.
kena marah ngan salah yang ak xbuat.nasib baik la ak ni newbie.
so xda la kena marah secara teruk.sekadar tegur cam tu je.
apa apa pun.ak harap benda benda camni xjadi lagi pada ak.
semoga lepas ni segalanya dipermudahkan oleh Allah.amin. 



i'm lovin it. :)


p/s: sy xsuka org marah marah sy.rs cam nk ngis je. :(

terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

9 comments:

Yuyun Ahmad said...

sabar yerk.. dulu masa i keje dekat mcd tyme2 cuti sem.. slalu gak kena maki hamun.. penah skali kene jirus dengan milo ais oleh seorg wanita mgandunggg.. maluu+sadis... but.. as usual.. customer is always rite... ahakzz

ieda said...

loor mcm mana nak cakap erkk .. ermm apa2 punn sabar ya dik .. dah lumrah bekerja mcm nie .. apa2 pun kita kena thing positif .. yg buat jahat tuu sure dia akan dpt balasannya ..
epa kena always senyum :)

caliph shuriken said...

customer ni mcm2 ragam.. klau awk wt keje dh btul.. biar laa kes tuu.. sabar ek..

latest en3: hayabusa di taman sakura

saiful bakhtiar said...

antara prinsip servis, customer always right.ini polisi company nk jaga standart n customer.Kita kena la sabar.suma keje ada cabarannya.klau customer tu memang menipu suatu hari nanti dia mesti tercekik mkn burger.hehe...

fyqa said...

uishh . sabar je la . but kadang kadang i dont think that the customer always right . just take it as an experience okay :)

btw, i love mcflurry :)

mamaafzal said...

sabar2x...tapi mama punye kes terbalik. Setiap kali pi drive tru kat BTHO, mesti ada menda dia tak kasik....3 kali mama kena.last2 mama call, bg tau baik2lah...mama cakap la. "dik, dah la nak berbuka.tengok2 menda faveret hsband akak takde...ni dah 3 kali tau...and the same thing korg lupa.mesti apple pie husband akak tu korang tak masukkan. Tapi budak tu baik...dia pi hantar lepas berbuka...so mama respek la ngan Mcd BTHO..:o)

Mr Strider said...

Sabar je laa..manusia memang macam2 perangai..hehehe

Regards,
-Strider-

aina lee said...

kesiannye.. jaat betol customer tuu . agak2 le nak ambik kesempatan pon . btw nak apple pie 1 , double cheese burger 1 . HAHAH .

nuyuEna said...

sama la...kita mesti nak nangis je kalau org marah kita...uwaa...