Wednesday, May 25, 2011

don't judge a book by its cover

salam semua.

hari ni bngun pagi je terus menghadap laptop.idea nak menulis
datang.kalo lmbt lmbt kang hilang plak idea.biasa la mood
pagi pagi ni mcm kurang ckit.kurang seronok mungkin.huhu.
by the way hari ni ak kerja position dkt drive thru.mintak
mintak xramai customer.kalo tak.karai la ak sorang sorang.hee.

hari ni nak cerita pasal.

jangan menilai seseorang dengan
mata kasar tapi nilai dengan
mata hati dan fikiran.

punya la pnjang bila ak tukar pada bahasa melayu.hee.
kadang kadang sedar xsedar.kita as a manusia biasa memang mcm tu.
ak tak kata orang laen.aku sendiri pun.kalo ak nampak lelaki tu 
kuku panjang.hisap rokok.terus je ak cop lelaki jahat.
haha.jahat kan ak?ntah.bg ak apa yg ak nmpk tu la yang ak nilai.

tp bila ak lama lama bekerja kat mcd.ak belajar bnyk perkara.
bukan pengalaman handle customer je.tp jugak pengalaman
menilai seseorang.dekat mcd tempat ak kerja tu mcm mcm jenis
orang ada kat sana.lelaki pakai rantai,pompuan free hair,mat rempit,
minah rempit.mula mula ak msuk mcd ak cuak juga.ye ah.ikhlas ak bgtau 
korang.ak xpenah bergaul dengan orang orang mcm ni.



sedar xsedar dah 3 bulan ak kat mcd.baru la ak kenal diorng.
diorang semua baik baik.even diorng mcm tu.diorang baik.diorng
xpnah amik kesempatan pada ak.diorng tahu ak cam naif ckit.tp diorg
xpnah paksa ak ikut cara diorng.diorang pendengar yg baik.bg nsihat
yang berguna.even nsihatnya xbunyi islamic dengan hadis bagai.
tapi agak logik pada akal fikiran.

konklusinya :
jangan menilai seseorang itu pada mata kasar kita.kenali dan
nilai mereka dengan akal dan fikiran kita.kadang kadang yang
kita sangka kan baik utk kita sebenarnya yang xbaik.dan yang
kita sangka xbaik utk kita.itu yang terbaik.

renung renungkan dan selamat beramal. :)


p/s: entry hari ni xda gmbr gerak gerak.sedih ak :(

terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

6 comments:

cik lyna kaman said...

a'ahh , betol tue . saya sokong steatment anda 100%

Ir Firdaus said...

yup2!
btul3!

Cik Mira said...

sangat setuju. xboleh judge orang tanpa mengenalinya.
kalo dah kenai lama baru tau their true colours. hehehe

Mohamadazhan hjDesa said...

salam malam =)

betul tu, kadang2 ada juga yang baik walaupun nampak macam serabut..hehe

tetapi ada pesan nabi..

“Ketahuilah sesungguhnya didalam badan itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badan, jika ia rosak, maka rosaklah seluruh anggota badan. Seketul daging itu adalah hati”

wallahua'lam =)

alif haris said...

yup2 .. betul2 .. don judge da book from its cover :)

saiazuan said...

nice entry..i like it.. ;D