Friday, May 20, 2011

jangan suka ambil kesempatan


salam semua.

hai semua.pagi yang indah bila burung burung berkicauan.
ak bukak mata je cahaya matahari menyuluh tanpa segan silu.
oh!nmpak sgt ak bgun agak tengahari hari ni.-__-.hee.
al maklum la.bila kerja overnite ni.memang sgt penat.tmbah 
tmbah kalo blik rumah.ada plak perkara yang meruntun emosi.huu.
memang kurang nyenyak lah tidur ak.

nak bebas mcm burung burung ni. :)

okay.tajuk entri pada hari ni.

jangan suka ambil kesempatan.

ni pesanan utk semua ya.selalunya kita xsedar dengan
tingkah laku kita yang selalu mengambil kesempatan
dengan kebaikan orang laen.ak sgt anti dengan org yg
suka mengambil kesempatan terhadap org laen ni.
ak pun pernah terkena.bnyk kali kot.



peristiwa pertama
kawan aku: wey.nak jmpa ko kejap.da lama xjmpa ko.
aku: ye ar.bley je.xda hal.
*dlm hati berbunga bunga sbb ada org ingt kat kita.*
kawan aku: nnti ko bwk laptop eh.ak nk online facebook.hee.
aku: okay.
*hmm.ko nk pnjm laptop rupa nya*

perisitiwa kedua
kawan aku : wey.jom study sama sama.
aku: boleh boleh.ada patner xda ah ngantuk sgt.hee.
*bgus btol kwn aku ni*
kawan aku: jangan lupa bwk homework madam.ak malas nak buat.
 nnti ak copy ko punya eh.
aku: yela.
*hmm.bila ko nk pndai.asyik copy je?* 
peristiwa ketiga
kawan aku: wey.nk p turun mkn eh?
aku: yup.asal?
kawan aku: beli kan ak nasi goreng pattaya.nnti ak byr.sekarang ak xda duit kecik ah.
aku: okay then.
*tapi smpai sekarang xbyr.ak nk mintak segan.last sekali halal kan je.*


byk lagi sebenarnya peristiwa mengambil kesempatan pada org laen.
antara kita sedar atau tak.ak xkata org laen.ak pun mybe
 pernah buat perkara yg sama pd org laen.kadang kadang org 
di sekeliling kita berkecil hati ngan sikap kita.tp kita xperasan.

moral of the story :

jangan lah suka mengambil kesempatan pada org laen.even dia 
terlalu baik utk korang.jangan gunakan kebaikan dia pada kita utk 
kepentingan diri sendri.serius kecewa gila perasaan ak dengan org yg mcm ni.
apa apa pun.ni pesanan utk smua.bukan utk korang je.tp utk aku juga.so 
hargai stiap kebaikan orang laen pada kita supaya smua orang akan senang 
dengan kita.xda la kita digelar "seperti fries lupakan mc donald nya"


*pergh.peribahasa baru abad ini.haha.*



agak agak suara cam siti nurhaliza?bley klik! :)






p/s: Don't get me wrong, I love you, but I won't wait around.


terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

8 comments:

Alin Marlini said...

kalau kita lemah lg senang org ambil kesempatan kan...

ieda said...

huuhuh akak paling x suke org mcm nie erghhhhhhhhhhhh

AiDa AzRyN said...

hmm. pernah jmp org cenggitu. mmg annoying sgt.. haish.

Muhammad Burn said...

mana boleh segan. hutang msti mintak. budak perempuan slalu camni. saya ada pinjam 10rm kat kawan perempuan. dah lama baru dia cakap, dia segan nak mintak, takut saya takda duit. takut saya kecik ati. masa tu dia dah takda duit sgt. saya cakap kenapa tak bagitau... saya memang betul2 lupa ada pinjam duit dia. bukan sengaja xnak bayar...

pinqy taraturuu said...

tepat sekali~
orang memang bijak kenakan kite~
haish sampai bile nak maju kalau camtu perangai nye ?

pWiNceSs LuRvE said...

btol2...
tp kdng2 kite x sdar jugk mgkin kite pnah wt owg cm 2...
cume kite x ingt jew....

Ika zulaikha said...

memang tak patut.. huhuh.. btw, follow sini^^

miss.neeya said...

kdg2 kta xleh wat baik sgt ngan org..even kwn kta..bila kta da baik sgt la org brani nk pjk kpala kta..