Wednesday, September 28, 2011

Manusia itu berubah

SALAM SEMUA.

hai hai.lama berdiam kan?buat masa sekarang bukan blog yang
utama.hee.sebab bnyk sgt benda lagi yg perlu diutamakan.
kehidupan di uia ni makin hari makin mencabar.kadang kadang
ak rasa apa yang belajar kat universiti ni xda la benda yang
sgt susah.tapi disebabkan cara pembelajaran tu buat benda 
makin susah kan? kalo cikgu cikgu kat sekolah yg mengajar
kita.ak rasa bnda xda la susah sgt.hee.



hari ni ak nak cerita kat korang situasi situasi yang menyebabkan
ak tersentap dengan masyarakat kita.

jom baca.nak citer ni. :)

situasi pertama :
si A : weyh.ko tgok gurl tu.da pakai tudung labuh
plak sekarang weyh.dlu kat cfs(matrik) tudung xda la besar
mana pun kan ?

si B : aah la.da besar da tudung dia.saje la tu nak tunjuk jadi

pompuan solehah tu.
si A : huh! xikhlas langsung org org macam ni kan.

ak kurang faham dengan sikap manusia yang kadang kadang
nampak sgt tidak adil.berubah jadi baik pun diorang nak kutuk orang
sana sini.da bnyk sgt kot pahala nya ya.pastu persoal plak keikhlasan
 org laen.yang ikhlas xikhlas tu biar la dia dengan Allah.kita ni 
jaga diri kita dlu.ustazah ak pesan.kalo nampak
perubahan kawan ke arah lebih baik.cakap alhamdulillah.moga
rahmat Allah datang kepada kita jua.


amacam? panas tak telinga? hee.

situasi kedua :
si A : alamak weyh.dulu budak tu bukan budak usrah ke?kaki
masjid kot.sekali makan berdua dengan lelaki.sapa nak jawab?
si B : agak la.dlu ak rasa tudung dia labuh sikit dr sekarang.sekarang
pendek je.buat penat pergi usrah.apa pun xdapat.
si A: agak la kan.tgok kita.jadi diri sendiri.kan lagi elok.

yang jenis ni pun memang banyak dalam kalangan masyarakat
kita.bila diri sndiri tak baik suka ckp xnak hipokrit la apa la.padahal 
xpernah ada niat pun nak berubah.pastu sibuk dok mengata orang.bangga 
plak ngan diri yang konon nya xpura pura alim.xley eh hidup kot diorang ni
 kalo tak cakap pasal orang laen kan?ntah ntah yang berdua tu da kahwin da.
so jangan buat heran plak kalo makan berdua.dekat uia ni ramai je 
kapel yang da kawin.so xbaik mengata sana sini tanpa bukti.bak kata pepatah.
kalo yang diumpat tu xbetol fitnah namanya.kalo betol mengumpat.
berdosa juga kan?



so pada pendapat ak.kurang kan lah benda macam ni dalam
kehidupan korang.baik cakap pasal benda laen dari dok mengutuk
orang sana sini kan?da la dapat dosa.pastu perspektif orang yang
mendengar pun buruk pasal korang.kadang kadang tu korang tak tahu pun 
nama penuh dia sapa.tapi korang punya syok ngumpat tu mcm da tahu 
smua pasal orang yg diumpat.adil tak? macam tak kan? kalo korang 
tak suka kena ngumpat.then stop talking about others.so korang 
pikir la sendiri.hee.









p/s: hari hari keletihan.

terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

5 comments:

cik chopu said...

abaikan mulut2 busuk yang asyik bermimpi siang konon mereka yang terhebat di muka bumi. buat apa yg terbaik utk diri sendiri kan lebih baik :)

ieda said...

manusia x pernah sempurna dik .. tu yg kalau kita ambil tahu sgt apa yg org cakap kita last2 boleh jadi gile ! huhuhu

diana said...

mencari salah orang dan merasa kan diri sendiri betul..tak de kerja la tu..
hehehe

fiqah said...

saya ska mmbaca tulisan awk...sgt terkesan..
p/s: hdp di universiti mmg sbnarnya snang ttp corak pembljaran yg lebih independent mmbuatkan kesenangan itu brubah mnjadi kesukaran..:0

Ir Firdaus said...

bersangka baiklah dengan semua orang!
ngee~