Monday, December 19, 2016

Pengalaman Pregnant : First Trimester


SALAM SEMUA. 

Hai uols. Update blog di bulan ramadan tapi save draft dlu until the right moment. Firstly nak panjatkan segala kesyukuran kepada yang Maha Esa atas rezeki yang di berikan kepada kami, suami isteri. Macam keajaiban rasanya sebab kitorang never talk about baby before ni. Just buat lawak biasa biasa je. Sebab nak pulun simpan duit pergi travel. Sekali Allah bagi anugerah lebih besar. Maha suci Allah.

Dijadikan cerita, first awal awal tergerak hati nak check tu bila aku kena outstation ke Manila. So Abam afif dengan berseloka nya. Check la. Mana tahu. kalau ada kena hati hati sikit kat tempat orang. Kalau takda tu takda rezeki lagi. Aku ni nak jadi isteri solehah. So kena taat perintah suami. hahaha. Pergi lah beli pregnancy test dekat 7 eleven. Since kitorang memang tengah cari frozen food untuk aku bawak ke Manila.

Kat kotak tu dia suruh check pagi sbb dia kata hormon lagi elok pagi la apa la. hahaha. tp sebab kan takda perasaan sangat pun masa check. aku bantai check memalam tu jugak. Petang esoknya aku kena fly pergi manila. Then terkejut la sebab ada dua garisan pink. Aku ni da la selalu lupa baca instruction. kalut la cari kotak tu balik nak tengok apa maksudnya. hahaha. memang gelabah abis weyh. 

Dan again, Alhamdulillah. 

After that moment, terus lah berubah segala macam benda. 360 degree berubah terus semua nya. Perasaan, kegemukkan dan segalanya. hahahaha. Yang paling ketara, before tahu pregnant dia tak lah rasa flat ke rasa apa. before ni rasa mual je la. tp aku dok cakap gastrik. tp lepas tahu pregnant terus aku flat. takda da mual mual ni. dia muntah angin terus. adoi. hebat anak kecik ibu ni. -,-

Masa dekat Manila, alhamdulillah aku di jaga dengan baik oleh abang engineer dan kawan kawan yang ada kat sana. Aku tak dibenarkan panjat panjat sangat. Dok diam dalam opis je sebab masa tu awal kehamilan lagi. Masa tu kandungan aku baru 5 minggu. So sangat la fragile lagi. Aku pun tak bgtau sapa sapa lagi masa tu kecuali family terdekat. Sebab baru lagi kan. Terkejut pun ada lagi. hahaha.

Berada di Manila selama 10 hari dengan hormon yang begitu tak stabil memang sangat sangat sangat lah tak best. Aku kadang kadang nangis malam malam sebab rasa macam stress dengan keadaan aku. Makan pun taknak sangat sbb rasa loya je kan. Fuhh. Tapi yang paling terkesima sekali. Langsung taknak buat apa apa. Nak pergi jalan shopping mall pun taknak. Benci sangat dekat shopping mall. Pergi dua minit je da nak balik. -,- Jimat la duit ibu macam ni kan. 

Ada satu benda yang lagi pelik after aku balik dari manila ialah tak suka pada microwave. Frozen food berlambak beli before pergi manila satu pun aku tak makan sebab aku macam tak boleh semua benda dari microwave. Bau dia tu. Bila aku cakap cam tu. Abam afif da pening da. Bau microwave macam mana plak da ni. Aku cakap bau electrik tu. -,- Terus abam afif pengsan sebab tetiba aku ada superpower boleh bau electric. Tu lah yang paling rare skit berbanding benda lain. Selain tu mcm biasa lah untuk first trimester ni memang cepat letih, pastu takleh bau menumis masak semua. Dia ibarat deria bau kau da berkuasa 10 kali lagi hebat pada dlu tau. So kalau busuk skit skit orang lain. Bg aku busuk sangatt. Bertabah lah hati.


first scan baby masa 7 weeks. First dengar heartbeat beliau.

Dan aku sangat la tak sabar nak abiskan first trimester ni so that loya dan muntah muntah ni segera lah habis sebab kesian boss aku asyik dapat msg aku mc segala bagai. Morning sickness pagi pagi sangat dasyat. kalau bersahur makan nasi. Maka lepas 1 jam aku muntah balik semua nya. penuh satu sinki. Nasib baik abam afif tak geli gelaman sangat dengan benda ni smua. Sebab pernah je aku tetiba muntah dekat porch kereta, dekat dapur, dlm keta nak gi opis. -,- Plastik muntah penuh dalam beg, dalam keta. Mcm mak mak sangat da sekarang. selera makan pun tak best masa ni. kau makan tak kenyang sangat tapi kau tak boleh makan bnyk. time puasa la paling mencabar. Makan banyak masa sahur muntah pagi. makan sikit masa sahur muntah masa berbuka. Kau rasa ? Allah maha besar. Dia da didik aku dari sini macam mna nak sabar. Macam mna nak tabah. Sebab bila ada baby nanti lagi banyak benda nak kena sabar kan. 

So far tu lah serba sedikit pengalaman aku masa first trimester. Setiap orang lain lain. Kau tak boleh cakap ala kita tak muntah pun. sihat rilek je pergi opis. Semua orang beza beza dan of course la moment ni akan kita ingat sampai bila bila. Dan kepada kawan kawan yang masih menunggu anugerah indah dari Allah ni. Bersabarlah. Masa kawan kawan akan tiba nanti. Allah bagi bila kita da bersedia. Dan of course, Dia Maha Tahu segala sesuatu. Banyak kan berdoa dan pulun honeymoon lama lama dengan encik husband tu selagi boleh ya. Aku sekarang nak gi shopping mall pun dah tak lalu. dok terperap kat rumah je.sobsosobs.


second time scan selepas cukup 3 month. Alhamdulillah. 
Yang baik dari Allah, yang buruk dari silap saya sendiri. 


Till then, jaga diri sayangs.





terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

No comments: