Thursday, February 2, 2017

Pengalaman Bersalin Hospital Putrajaya Part 2

SALAM SEMUA

*SAMBUNGAN DARI ENTRI PART 1*

Dalam 10 min dekat ward, tetiba datang doctor round ward kot masa tu. dia tanya aku kenapa warded semua. aku nak cakap tersekat sekat sebab tahan contraction. Doctor cakap eh macam cepat je awk sakit ni. Saya nak check bukaan. Again. Ya Allah sabar je la bila dengar check bukaan ni. Before ke bilik lain untuk check bukaan, abam afif bagi minum air zam zam. Dia cakap dia ada baca baca la sikit. Selawat then minum. Pastu ada nurse bawak aku ke bilik lain untuk check bukaan. Doctor ni cakap alat untuk check bukaan ni mahal. RM7 satu. Kita guna glove dengan gel. Rasa macam nak tumbuk je doctor tu. Kemain kerajaan sediakan kemudahan kau taknak guna plak. Bila dia guna tangan sakit gilaaaaaaa kot. *Gila tu tarik panjang sikit* Geram betol la dekat doctor tu.


anak soleh ibu.

Then bila aku gerak gerak sebab sakit. Dia marah aku. 


" Ni lah ibu ibu muda sekarang tak tahan sakit sikit. Sebab tu jadi emergency caesareans tu. Ibu tak tahan sakit, anak stress kat dalam tak nak keluar. Kalau awak tak tahan macam ni. Awak akan menyusahkan orang dekat labor room. Nanti awak koyak sampai punggung. Balik pakai plastik sebab tak leh buang air besar. Nak ? "

kemain dia punya syarahan. Dia tak tahu betapa sakit nya. Da la anak sulung. Mana lah biasa kan. Cuba cakap elok elok. Cis betol doctor ni. Disebabkan kesakitan luar biasa aku telan je dia punya syarahan sambil mulut dok sebut ; 

'La ila haila anta, subha nakainni kuntum minazalimi

Then doctor tu bgtau bukaan da 5 cm. Lepas tu dia pecahkan air ketuban.Tang pecahkan air ketuban ni tak sakit. Doctor masukkan ubat untuk buang air besar. Then doctor suruh turun labor room. Masa tu macam, eh dah nak bersalin ke ni ? Dup dap dup dap. Sakit contraction masa ni level 9999999 dah. Tak tertanggung dah. Lepas buang air besar, tukar baju semua. Nurse bawak aku ke labor room.

Masuk je labor room, sakit dia luar biasa dah. Amik mood labor room barangkali. -,- Masa ni sakit nya hanya Allah yang tahu. Begitu sekali pengorbanan seorang ibu. Nak lahirkan seorang khalifah. 

Dok sakit sakit tu, nurse datang tanya, "Puan nak amik epidural ke ? "

Aku pun dengan confident nya," taknak. "

"Puan baca dlu risalah ni psal epidural, jangan tolak macam tu je. "

"Taknak taknak."

 Kononnya confident aku boleh tahan sakit. Lepas tu datang nurse lain plak. 

"Puan ni anak sulung. Selalu amik masa 4,5 jam baru bukaan 10 cm. Boleh ke tahan ni?

Amboi nurse ni saje je saiko aku.Tp masa tu sakit sangat kot.

Then aku mengalah, "bagi lah nurse apapun bagi tahan sakit ni.

Sobsobsobs. Akhirnya aku pun cucuk la untuk epidural. by the way, jangan ingat semua orang nurse akan offer epidural ya. Ni depend pada graf contraction tu. Mybe masa aku ritu graf nya melayakkan aku amik epidural. Even aku baca epidural ni banyak side effect negatif, aku telan je la. Demi mu anak. Cia cia cia. 

demi mu sayang.


Masa doctor bius datang cucuk untuk epidural. Ya Allah, sakit juga la.Tahan contraction lagi, tahan jarum lagi. Sabar je la. Mengigil aku tahan sakit. Nurse tenang kan aku, suruh zikir banyak banyak. Selawat banyak banyak. Lepas cucuk epidural abam afif datang bawak beg dan barang baby untuk nurse pakaikan lepas baby lahir. aku da packing siap siap dah. senang abam afif nak bagi nurse. Then abam afif stay sebelah aku. Pegang tangan semua. Acah acah romantik masa ni. Aku plak kemain sayu. Dok mintak maaf, kalau saya mati jaga anak kita, doakan saya mudah bersalin, redha dengan saya sepanjang saya jadi isteri abam, lepas ni kita amik anak angkat kalau awak nak anak lagi. -,- sempat tu masa dok sakit sakit. Abam afif senyum angguk angguk je sepanjang aku dok tahan sakit contraction. 

Untuk epidural tu. Dia punya keberkesanan selepas 1 jam. Before 1 jam tu, doc check bukaan da 10 cm. -,- buat apa la amik epidural. Then nurse bgtau baby still kat atas tak turun lagi. Nurse tanya ada minum air selusuh ke ? aku cakap takda. minum air zamzam abam afif bagi tadi je. Seteguk je pun. Nurse suruh teran dlu kalau rasa nak teran. Bagi baby turun. Masa ni contraction da tak rasa sangat da. Cuma rasa nak teran je. Masa tu tengah high dengan epidural kot. Sambil teran sambil senyum kat abam afif. Abam afif tanya awak ni sakit ke tak ? hahaha. Masa ni taknak stress sebenarnya. So senyum jer layan sakit nak meneran.

Dalam pukul 2 macam tu, nurse datang check tengok kepala baby da nampak da. Masa tu nurse tunjuk kat abam afif. Tengok ni kepala baby da keluar, awak pujuk isteri awak untuk teran ya. Masa tu dia pasang kekuda dekat katil then letak kaki kat situ. Benda tu bagus jugak sebab kita akan standstill so boleh elak dari angkat punggung. Masa tu ramai nurse masuk bagi sokongan.

 "Teran puan teran. Puan boleh buat ni "

Tu lah sokongan moral sepanjang proses bersalin. Dalam 5 kali teran jugak la. Then keluar la baby soleh ibu ni. Alhamdulillah. Masa tu rasa lega sangat. Segala sakit hilang gitu je. Masa baby keluar tu dia tak nangis. Sebab masa sakit tadi aku hisap gas apa entah dekat katil. So effect dia kat baby. Baby pun lambat skit nak nangis. Nurse babap skit bontot dia. letak atas dada aku. then aku macam, baby nangis la. sebab tak larat da masa ni. Lama lepas tu dengar suara dia nangis. Alhamdulillah. 

Then doctor keluarkan uri lepas tu doctor jahit. Semua proses tu dalam pukul 4 ptg baru settle. Baby keluar dalam pukul 2.37 ptg. Borak borak la dengan doctor, tanya macam mana nak make sure jahitan senang sembuh. Doctor cakap make sure keadaan kat bawah tu tak lembab. make sure sentiasa kering. Tuka pad selalu sebab darah nifas tu kotor. Nanti lagi cepat bakteria bersarang katanya. 

Dalam pukul 4 lebih gitu nurse datang bagi baby. Abam afif pun azan iqamat semua. Masa ni berair lah mata ibu. Kemain sayu sedih sendu bagai tengok anak. Rasa macam tak percaya dah bersalin. Baru je round ioi mall puchong semalam. Ari ni dah bersalin da. Allah maha berkuasa. Maha memberi segala sesuatu. Pengalaman yang tak akan dapat lupa sampai bila bila. Subhana Allah. 

ni gambar dengan tokbah dia. 


Moga Mohammad Uzayr terus menjadi anak soleh untuk ayah dan ibu ya. 







terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

No comments: