Friday, October 29, 2010

-insomnia kah?-

salam semua nyer.pagi yg xberapa indah utk ari ini.kebosanan melanda diri dah dekat seminggu dah.weekend pun xp maner maner.sgt la bosan.hee.namun apa daya.kalo ak ada pakweandsomesgt xpa la.'awk!jom p sunway.layan  movie'.amboi.hehe.ni bkn kata pakwe.awek pun xda.geng geng ak ramai yg dah graduasi dr asasi uia.tinggal lagi brapa kerat je.tu pun semua balik weekend ni.ah.kebosanan sgt kot.dah la time table plak cam bg ak ruang rehat yg sgt sgt la bnyk.adoi.


tp kan.ak ada satu masalah yang baru t'jadi kat diri sendiri.penyakit insomia.cheyy.bunyi cam bahaya kan.dlm bahasa mudah dia.masalah utk tidur.tension doe.dah bnyk mlm dah.smggu dah jgak.letak kepala kat bantal dari kul 11 mlm ag.last skali ak tido kul 3pg.adoi.tu pun bila azan subuh.bgun balik.tension kan?nsib baik la kelas xbnyak.so xda la mengantuk dalam kelas.bila ak interview kwn kwn sal penyakit ak ni.ramai yg ckp.


"ko xpenat sgt kot."

"ko dah tido siang banyak sgt kot."

"ko minum neslo malam malam kot."

ak pun angguk je la.mybe ada kebenaran disitu.hehe.so dok saje saje ni.ak pun google la psal insomia ni. jom check out.

penyakit insomia.

Insomnia merujuk kepada masalah untuk tidur yang menyebabkan pengidap Insomnia tidak mendapat tidur yang mencukupi atau tidur yang tidak berkualiti. Ini adalah penting untuk menekankan bahawa pada hakikatnya setiap orang mempunyai masalah tidur pada masa yang sama atau pada masa lain. Tekanan, kesedihan dan kebimbangan adalah punca-punca yang dikenal pasti untuk insomia. Sakit adalah mungkin punca yang lain, termasuklah jika terdapat kesakitan atau tidak selesa.

jika anda merawat insomia dengan mengambil pil tidur.awas!


Terdapat banyak jenis pil tidur.Walaubagaimana pun ia adalah penting untuk tidak menggunakan pil tidur terlalu kerap. Ini adalah kerana badan anda  terlalu bergantung kepada ubat dan keadaan menjadi serius apabila terdapat kesan sampingan terhadap toksik dan anda sukar untuk berhenti dari mengambil pil itu. Anda mungkin juga perlukan untuk mengambil lebih banyak pil tidur untuk mendapatkan kesan yang diinginkan kerana bada anda menjadi imun terhadap ubat tersebut. Ia juga boleh menyebabkan anda mengantuk dan lembap pada waktu pagi. Namun begitu,pada satu ketika, pesakit langsung tidak dapat tidur selepas penggunakan pil tidur insomia.

langkah yg perlu diambil selain mengambil pil tidur.



Jangan minum minuman yang mengandungi kafein (seperti kopi,teh, minuman kola)
dan merokok pada 2 hingga 4 jam sebelum tidur, bergantung kepada bagaimana ia boleh mempengaruhi kemampuan anda untuk tidur.


Jangan makan makanan yang berat sebelum tidur.


Memaksa diri untuk tidur dan merasa risau mengenainya.


Tidur hanya apabila anda rasa mengantuk dan gunakan tempat tidur anda untuk tidur sahaja bukannya sebagai pejabat atau tempat menonton televisyen.


Baca buku sehingga anda berasa bosan.Bangun semula jika anda tidak boleh tidur dalan masa setengah jam. Bangun semula,baca surat khabar, dengar sedikit muzik dan tidur semula setengah jam kemudian.


Bilik tidur itu sendiri boleh menjadi pengaliran udara yang baik dan sejuk,gelap dan senyap yang boleh.


Anda haruslah mengelak dari mengambil pil tidur jika anda ada masalah tidur. Anda boleh mengambil sedikit herba untuk menggantikan pil tidur.Anda haruslah meminta nasihat daripada farmasi untuk mengambil paraturan untuk menggunakan pil tidur, Penggunaan yang lama pil tersebut akan mempunyai kesan sampingan.


info selanjutnyer : insomia




memang sah ak insomia.hehe.kwn kwn bgtau sruh minum susu sblum tidur.insya allah bleh tidur lepas tu.ehem.miss epa xsuka susu!! :)




insomia kick in.help me! :)


tension ye bang.hee. :)


p/s: semakin hari semakin dewasa. :)
terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

2 comments:

hiro said...

bahaya tuu.

miss epa said...

sgt bahaya.tetepi apakan daya. hee :)