Thursday, December 16, 2010

-10 muharram-

cepat nyer masa berlalu kan?dah 10 muharram dah.lagi beberapa minggu je nak masuk taun depan kan?ish.ak plak xjugak berubah.tetap miss epa yang dulu.*nada agak kesal*.
hari ni nak share ngan korang.apa yang menarik nyer 10 muharam or hari asyura.bak kata ustaz ak.ilmu yang baik itu harus di share share kan.agar dapat pahala.


jom check out :


amalan amalan sunat sempena 10 muharram

melapangkan masa
memuliakan fakir miskin
menunjukkan orang yang sesat
mengusap kepala anak yatim
bersedekah
memelihara kehormatan diri
mandi sunat
bercelak
membaca qulhuwallah sebanyak 1000 kali
solat sunat 4 rakaat
menjamu orang berbuka puasa
niat puasa.



bezakan islam dan yahudi

oleh kerana orang yahudi juga berpuasa pada 10 muharram maka disunatkan kita untuk turut berpuasa pada 9 muharram bagi membezakan dengan puasa orang yahudi.Hadith ini dikhabarkan oleh ibnu abbas dalam riwayat Muslim dan Abu Daud.Atau jika tidak dapat dikerjakan pada 9 muharram boleh juga digandingkan 10 muharram dengan 11 muharram.


sejarah pada 10 muharram

Terbunuhnya sayyidina hussain(cucu Rasulullah) di Karbala'.
Diterima taubat Nabi Adam
Dicipta Adam a.s
Dimasukkan Nabi Adam a.s ke dalam syurga
Dicipta arasy, kursi, langit, matahari, bulan dan bintang.
Dilahirkan Nabi Ibrahim
Selamat Nabi Ibrahim daripada api Namrud
Selamat Nabi Musa dan pengikutnya.
Lemas Firaun
Dilahirkan Nabi Isa a.s
 Diangkat Nabi Isa ke langit.
Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di bukit Judy
Nabi Sulaiman diberi kerajaan besar.
Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
Nabi ya'akub dapat melihat kembali selepas menjadi buta.
Dikeluarkan Nabi yusuf dari telaga buta.
Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakit.
Hujan yang pertama turn dari langit ke bumi.


ha.tu lah antara ilmu yang ak baca dari satu risalah yang diedar dari bilik ke bilik di uia.ak pun baru tahu jugak semua ni.harap harap kita semua dapat ilmu dari apa yang ak sampai kan.peace!*chey.tetiba je kan?* :) 


terlambat wish la plak.hee :)

p/s: cuak nak exam.calculus sangat memeningkan kepala. -__-!
terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

9 comments:

azi nur said...

info yang berguna....mak n adik pose arini...ceq cutiii...huhu

DaK CoMoT said...

bgos2....info terbaikkk.. ^_^

miss epa said...

azi nur: haha.selamat berpuasa sunat eh. :)

miss epa said...

dak comot: they said.sharing is caring. :)

Payche said...

foloow kamu... ade sumtin best dgn blog kamu!

miss epa said...

payche: thanks! :)

Hanis Azla said...

setiap tahun baca info tentang ini.. Tp tak pernah jemu.. Thanks yer.

mr.syazwan said...

salam 10 muharam

=_=

hans said...

patutlah ari nih ramai tanya ku puasa ker tak
dah faham
thanks 4 da info

P/S : Kenapa Nama Awak Macam Nama Perempuan?