Thursday, December 9, 2010

-tip murah rezeki-

SALAM SEMUA

ehem.agak ceria pagi ni.ye la.baca tajuk entri pun dah tahu.
sapa xsuka dimurah kan rezeki kan?hee.so ari ni ak nak kongsi 
ngan korang semua tips dimurahkan rezeki.faham dlu maksud 
rezeki kat situ eh.rezeki xmerujuk kepada duit semat mata 
tapi jugak kepada pelajaran,pekerjaan,jodoh dan macam macam 
lagi benda yang baik baik.insyaAllah.*gaya ustazah* :)

jom check out :

solat sunat dhuha
ni ramai je yang dah tahu kan?tapi xdipraktikan je.ye la.kadang kadang 
kegiatan harian tu membataskan ibadat ibadat sunat ni.tp kalo korang
 sempat.buat la eh.solat sunat dhuha dua rakaat je.xsampai 
15 minit pun kan?

Rasullulah S.A.W bersabda maksudnya : “Dua rakaat Dhuha menarik 
rezeki dan menolak kepapaan” 

dulu time ak nak spm.student form 5 penuh dalam masjid time rehat.
buat solat sunat dhuha.sekarang bila dah masuk universiti dah xbuat
 dah.ak xcakap org laen.ak sendiri pun.huu.jom berubah ke arah kebaikan! :)

bacaan al waqiah 
ni petua dari ummi ak yang tercinta.hee.dulu ak selalu ah mengeluh.
nape la belajar bukan maen tapi result dok cam tu gak.xnaik pun.
baik xyah belajar.*punya ah kolot pemikiran ak time tu.mintak 
ampun eh*.so ummi gtau ak.baca la surah al waqiah tiap tiap lepas solat maghrib.insyaAllah.Allah murah kan rezeki.

Sabda Rasulullah SAW:
 
"surah al waqiah adalah surah kekayaan.Hendaklah kamu 
membacanya dan ajarkan lah ia kepda anak anak kamu."
 (riwayat ibn mardawaih daripada anas:kasyf al khafa').

"sesiapa yang membaca surah al waqiah pada setiap malam

 ia tidak akan ditimpa kefakiran."(riwayat daripada ibn
 mas'ud: al-azkar,al jami al-soghir).

"Ajarkanlah surah al waqiah kepada isteri isteri mu.kerana 

sesungguhnya ia adalah surah kekayaan."(hadis riwayat ibnu ady)

kepada student student yang tengah tggu result spm or result exam.
baca la al waqiah tiap tiap lepas solat maghrib.mana la tahu hati 
pemeriksa kertas jawapan anda lembut hati bila check jawapan korang kan?

banyakkan sedekah
ni pun salah satu amalan yang baik.berkongsi rezeki yang Allah bagi 
kat kita.ustazah ak bagitau.kalo kita bersedekah.nanti Allah bagi 
berlipat ganda lagi ganjaran kat kita.sebagai contoh.blogger blogger
 yang buat macam macam contest selalu dapat earning banyak banyak
 dari mr nuffnang kan.ye la.bila diorang kongsi apa yang kita ada.
nanti diorang dapat berganda dari Allah kan?

hargai parents
ni pun salah satu cara supaya kita dimurah kan rezeki.kepada korang
 yang dah ada pendapatan sendiri tu.hargai la parent korang yang 
besarkan korang.at least hantar la ckit wang kat diorang.orang 
kata kalo parents senang dengan kita.insyaAllah.rezeki pun mudah dapat.
contoh nyer sepupu ak yang kerja kat kL ni.tiap tiap bulan hantar wang 
utk parents dia.even dia xbergaji mahal.dia tetap kongsi apa yang dia 
ada.skrang dia dah boleh beli vios kot.hebat kan?ak tanya dia.apa rahsia ni?
ada buat bisness sampingan ke?dia kata xda ah.rezeki dari Allah.simple right?


tu je la yang mampu utk ak kongsi ngan korang.ak sendiri pun.
alhamdulillah.even rezeki xmelimpah ruah dan kaya raya.tp 
cukup la utk ak hidup dan xperlu meminta minta dari orang laen.
entry hari ni agak islamik ckit kan?al maklum.baru balik kelas 
btq(basic theme of al quran).


 senyum.xperlu kata apa apa :)








terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

30 comments:

I.e.R.a said...

loike!^^

AiDa AzRyN said...

thanx 4 sharing.. ^^

miss epa said...

iera: hee :)

dyg said...

gud sharing..!

miss epa said...

aida: thanks for reading! :)

Iena farina said...

baguslah n3 nie...suke saya :)

ijatnuar87 said...

heheeh...entri utk org nak kaya...kaya dunia & kaya akhirat,hehehe

Afiq Din said...

sedekah senyum byk2 pon blh kan?

EzzEddin said...

alhamdulillah...
tq dik entry ni..
thumbs up!!

Noor Amira Shafika Bt Banil Aswani said...

Memang satu petua yang amat bagus especially Surah Al-waqiah tue. Thanks yar 4 the sharing ^_^

Cik Mary said...

suka laaa...banyak kan buat entry camni..hehe..

Biqque said...

jom join my giveaway :D

http://biqque.blogspot.com/2010/12/i-love-giveaway-my-biqqueblogspotcom.html

mr.syazwan said...

nice info

sangat2 berguna

thanks ye

hans said...

lama xbuat solat sunat dhuha

P/S : Jom Baca Episod Terbaru Antara Dia, Kau Dan Aku - Episod 38

ali said...

thanks for sharing this info.

HaNTwO said...

pokcik nak senyum je mulai sekarang... :)

Hisyam Muhibah said...

biarlah lah amal ibadat tambahan itu kerana ALlah semata2.. bukan kerana nak murah rezeki itu :-)

Thanks for reminding us


Jemput baca : Memanfaatkan Masa Berkualiti

miss epa said...

iena farina: hee.thanks :)

miss epa said...

ijatNuar87: btol btol(gaya upin ipin)

miss epa said...

afiq din: stuju!senyum. :)

miss epa said...

ezzedin: u r most welcome! :)

miss epa said...

nor amira: sharing is caring! :)

miss epa said...

cik mary: kena tuntut ilmu bnyk2 dulu la.haha :)

miss epa said...

biqque: okay.nnti sy jenguk! :)

miss epa said...

mr syazwan: no sweat! :)

miss epa said...

ali: welcome! :)

miss epa said...

han: jom sama sama ke arah kebaikan! :)

miss epa said...

hantwo: haha.selamat senyum ye! :)

miss epa said...

hisyam: welcome. :)

sarah honey said...

terbaik! tp yang saya taw, kalau baca ayat seribu dinar pun boleh kan?