Sunday, February 20, 2011

-Ulser menyerang lagi!-

salam semua.

hari ni bangun pagi je ak terus menjerit kesakitan.
adoi.ulser menyerang lagi.dua bijik dalam mulut ni.
nak nangis tau time nak gosok gigi tadi.sakitnyer 
tuhan je lah tahu.adoi.

ak ni plak kalo dah kena ulser.ak jadi xda selera nak makan.
yelah.nak makan pun sakit.last sekali terpaksa la makan nasi
bubur je.tu pun xabis tau.lepas ni kalo ak makin kurus 
sila salahkan ulser ye.hee. 

bila kena ulser ak selalu pakai gel bonjela.yang warna biru tu.
tapi oleh sebab seorang kawan ak pnjam dan dia lebih memerlukan.
ak bagi dia lah.dia lagi bnyak paper dari ak.ak tinggal satu
paper je lagi.so ulser ni boleh ditangani dengan cara yang laen
lagi.so ak col ummi.tanya mcm mna nak buat dengan ulser yang
menyakitkan ni.

aku: ummi.epa kena ulser.
*nada sedih mengharapkan simpati*

ummi: alah.baru kecik ujian Allah tu.

aku: hee.cmna nak buat ni.bonjela xda.

ummi: minum air banyak banyak eh.badan panas la tu.
minum air tu setiap 5 min tau.

aku: hee.yelah ummi.
*nada gembira sebab diberi perhatian*

macam macam cara sebenarnyer nak menangani ulser ni.
contoh kumur air garam.yang ni memang xdaya ah ak nak buat.
mau termuntah balik air garam tu nanti.hee.cara laen pakai gel la.
macam macam jenis gel utk ulser ni jual kat pharmacy.contohnyer 
bonjela or oral medic.dan cara yang paling afdal banyakkan 
minum air putih.ummi cakap badan xckup air.sebab tu lah 
dapat ulser.



kalo korang tahu macam mna nak menangani ulser ni boleh la
share kat ak eh.bak kata org putih sharing is caring. :)


p/s: diam itu lebih baik.

terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

9 comments:

LehaMY said...

rajin minum air jak cik epa~ hehehe .

krole said...

rerajin mnum ayaq tu...get well soon~

*sal widget tu..buh URL wak...okeys~

sarah mohamad said...

memang sakit kena ulser ni . nak makan pun pedih . epa kena banyak kan minum air suam . badan epa tu tak cukup air sebab tu kena ulser . dan kalau tak selera makan lah bubur .

Bazilah said...

minum air masak banyak2 pastu gosok gigi banyak kali sebab biase lepas makan bakteria berkampung di dalam mulut then ulser akan jadi lebih teruk <--- macam doktor mulut tak? :D

Dda Ly said...

same lah kite, selalu sgt diserang ulser..nape hah?
my doc kte sbb saye salu stress...betul ke?
pedih wooo...

keep in touch ye..
jemput visit blog saye...:)

http://laydie-dda.blogspot.com

ZiE FAUZi said...

akak pernah buat entry petua tangani ulser ni.. kalau rajin, selak la balik entry lama akak.. peace!!!!

emieysandra said...

moge cpt baik!!
;)

~WaNniE~ said...

Semoga cepat sembuh cik Epa...

Wannie follow sini...
Salam perkenalan

Nor Suhaiza said...

paling penting oral hygiene.
elak mkan mknan pedas--boleh sebabkan lagi sakit.
n jgn lupa minum air dgn bnyak..