Friday, August 12, 2011

peringatan buat wanita

SALAM SEMUA.

sekarang ni ak da sampai kuala lumpur.baru lepas sahur.kejap 
lagi nak pergi shopping.teman ummi shopping.bukan ak nak shopping
okay.ehem.*sila jangan percaya dengan kata kata dusta itu -_-*

di bulan ramadhan penuh barakah ni.ehem.macam islamik ckit la
plak pagi pagi ni.ngee.ak nak kongsi satu ilmu yang ckup berguna buat
semua wanita wanita chomel di luar sana.ni bukan utk korang je.tapi 
untuk ak juga.kita sama sama perbaiki kelemahan diri ya. :)





Rasulullah bersabda :

"Kebanyakan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api."

 Hazrat Aishah bertanya, "Mengapa wahai Rasulullah s.a.w.?" 

Jawab Rasulullah s.a.w.:

i. Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah.

ii. Tiada memuji (bersyukur) di atas kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yang mahu mengucapkan terima kasih di atas pemberian suaminya.)

iii. Sering mengkufurkan (ingkar) terhadap nikmat Allah. (Contohnya: Apabila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yang berkata sudah 10 tahun kahwin dengan awak tidak ada apa-apa pun.)

iv. Gemar bercakap perkara yang sia-sia yang berdosa. 
(Contohnya: Bercakap mengenai perabot-perabot rumah yang tidak perlu dan mengumpat.)

v. Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam agama iaitu mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki,rakan-rakan, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriah.

Dari Ali bin Abi Talib r.a.: Aku dengar Rasulullah s.a.w.
 bersabda, "Tiga golongan dari umatku akan mengisi neraka
 jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah:"

a. Orang yang gemuk tapi kurus
b. Orang yang berpakaian tetapi telanjang
c. Orang yang alim tapi jahil


* Adapun yang gemuk tapi kurus itu ialah wanita yang sihat tubuh
 badannya tetapi kurang ibadat.


* Orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita 
yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat agama.


* Orang yang alim tapi jahil ialah ulama yang menghalalkan yang 
haram kerana kepentingan peribadi.

sumber : disini



p/s: kuala lumpur macam wajib shopping je. :)

terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

15 comments:

Ir Firdaus said...

nice article.. ^_^
ehem.. shopping tu ingt2 la kt org kt cni ea.. hee~

ila said...

nice n3.
terima kasih atas peringatan

Balqis Shafikah said...

nice :) thanks untuk peringatan...,

Addin said...

nice ! :)

shooping baik baik ye

Ema Razali said...

nice. tengs for info :)

b a m b a m ' s said...

beringat lar kita sesama muslim..huhu..

shopping sakan ek kat KL tuh! :P

Saraaa Leen said...

Nice ! Thanks sebab entry niee Hihihi

HAPPY SHOPPING :D

Cikewi said...

good info :)

Munna said...

thanks utk artikel ni... =)

Siti Arfah said...

Nice entri. :)

Mohamadazhan.com said...

like! hehe, perkongsian yang membina hati =)

H.J said...

perkongsian yang bagus..

Aida Azryn said...

tolong beli baju raya utk aida sekali. lalala.. :P

anamizu said...

nice la entry nih :)



salam kenal dr cik ana..
jemput singgah & komen sikit entry cik ana ye :)

Cik Bell said...

perempuan ni senang masuk neraka n senang masuk syurga .Pilihlah yg terbaik utk kebaikan diakhirat kelak ;)