Sunday, June 24, 2012

Apa itu Dinar dan Dirham ?

SALAM SEMUA.

hai hai semua. apa khabar kamu ? sihat kah ? sedar tak sedar kita semua da nak puasa kan.
kepada yang tengah bercuti selamat bercuti terutama budak budak university.
yang sedang amik exam. selamat merempuh exam diucapkan. lex der. pointer hanya
ukuran. yang kita cari ilmu. hari ni bukan nak cakap pasal ilmu or pointer or 
apa apa sahaja. hee. hari ni nak bercerita pasal dinar dan dirham.diharap artikel
ini tak dipolitikkan. tetapi di nilai dari sudut agama. terima kasih.

Dinar ialah syiling emas. Dirham pula syiling perak. kedua-duanya ialah mata 
wang syariah untuk bermuamalat dan beribadat.

PENGGUNAAN DINAR DAN DIRHAM


1. Untuk pengambilan dan pembayaran zakat seperti yang dianjurkan syariah.
2. Untuk mas kahwin atau mahar yang biasa diamalkan oleh orang islam.
3. Untuk urusan jual beli kerana kedua-duanya ialah bahan perantaraan yang diterima 
umu dan merupakan mata wang syariah.
4. Untuk tabungan dan lindungan nilai kerana emas dan perak itu berharga.
5. Untuk hadiah dan sedekah kerana dinar dirham itu sendiri bernilai.


KEUNTUNGAN MENYIMPAN DINAR DAN DIRHAM


Buat pengetahuan, masa mula mula dilancarkan dinar dirham pada tahun 2006
harga untuk satu dinar hanyalah dalam range RM300 . pada tahun 2010
harga dinar makin naik sehingga range RM500 . pada tahun 2012.
harga dinar untuk hari ini ialah RM767.00 . peningkatan yang agak tinggi 
sehingga RM200. pada pendapat aku. tidak rugi menyimpan dinar kerana harga nya
makin bertambah. kalo duit kita simpan banyak banyak pun akan susut nilai.
fikir lah. RM10 masa sekarang apa saja yang boleh beli dengan wang kertas RM10.
kalo anda simpan dinar atau dirham. nilai nya sentiasa bertambah
kerana dinilai dengan berat dan nilai emas dunia.


dinar dan dirham negeri kelantan.


CARA MISS EPA MENYIMPAN DINAR ;


Tajuk tu macam bajet ada orang kenal la MISS EPA tu kan ? kan? hee.
Cara aku senang, mudah dan mengguntungkan.buat pengetahuan korang semua.
aku ni peminjam PTPTN. so setiap semester, bila dapat duit PTPTN ak akan guna
untuk beli 1 dinar. kenapakah ?  okay. meh ak terang kat korang eh;
macam ni. setiap semester ak akan beli 1 Dinar. untuk pengajian ak yang ada
 8 semester.so ak ada 8 dinar. pengajian ak ni untuk 4 tahun.
lepas 4 tahun kalau ak terpaksa bayar balik semua hutang ngan PTPTN dimana ak 
tak dapat first class upper. so ak jual balik semua dinar. dan bayarkan kat PTPTN.
kenapa ak tak simpan dalam bank je ? sebab ak ni jenis boros. kalo duit
dok ada dalam bank. ak pun memang suka cucuk duit. -.- untuk mengelakkan 
penggunaan duit dengan boros. ak tuka wang kertas  dalam bentuk dinar. 
lagipun emas kan makin naik. mata wang makin susut nilai ? hee.


so kepada pelajar pelajar atau emak ayah pelajar yang berminat nak kumpul
dinar. boleh tengok harga dinar dirham semasa disini ; 
DINAR DAN DIRHAM


Untuk yang mahu berminat nak beli DINAR DAN DIRHAM boleh 
col atau sms no ni ;


014-5414314




p/s : jauhi amalan riba dengan menggunakan mata wang syariah.

terima kasih daun keladi.komen komen kalo sudi.

5 comments:

mselim3 said...

Asalammualaikum....

saje nak bertanya...bagus cadangan ini. sebab kita guna wang emas...tp kalu bagus kenapa kerajaan kita sekarang x melaksanakan dinar dan dirham ini?...

wasalam....

pls : Komen balik k...nak tahu jawapan....sebab saya pn student gak...nak bayar balik pinjaman 2...

salam perkenalan salam persahabatan....

Nur Emilya said...

sangat membantu :)

farah.fauzi said...

farah tak taw langsong psl nie..hmm,, bagos gk kn? farah pown nk buat jugak laa..sblom ni ibu pesan swoh beli emas, then nnty jual balek if nk gunekn duet..sme laa mcm miss epa beli dinar nie.. thanks a lot for this entry :)menarik sgtt..bnyk info :)

miss epa said...

mselim3 : sbb kerajaan tak berapa tahu sgt psal sinar dirham ni. kena bgtau diorg detail dlu kot. bru diorg tahu kepentingan dinar dirham sbgai mata wang syariah.

[HaNa_saKUra91] said...

salam... ni sekadar pndngn dri sedikit ilmu yg sya dpt lah,,,
kerana duit dunia di kuasai Amerika, dan mereka sngt tkot klu rmai org dh mula menggunakan dinar emas dan mereka akan jatuh kerugian... kerana negara Amerika pengeluar wang kertas, klu penggunaan wang kertas semakin berkurg, mereka akn rugi,

ni slh stu artikel yg sya dpt dri blog yg xpert hal ni

~Dinar Emas lebih berkuasa berbanding senjata nuklear~

19
DIS
Seperti yang diketahui, AS mempunyai hutang awam dan persendirian yang sentiasa berganda sejak 1995. Pada 2003 hutang berkenaan berjumlah A$34 trilion (AS$34,000,000,000,000 atau RM124,000,000,000,000). Hutang di AS berkembang lebih pesat berbanding pendapatan.

Rakyat Amerika mampu hidup mewah melebihi kemampuannya bukan disebabkan ketekunan mereka bekerja tetapi mereka bergantung kepada mata wang dolar mereka. Selagi seluruh dunia mempunyai keyakinan terhadap dolar sebagai matawang rizab dunia, selagi itulah mereka hidup bermewah-mewah.

Jika seorang pekerja bekerja dan menyimpan titik peluhnya dalam bentuk matawang, ianya tidak selamat kerana mudah di spekulasikan. Contohnya bulan ini RM30 mungkin boleh membeli seguni beras, setelah dispekulasikan mungkin nilainya sekadar separuh guni beras sahaja. Begitulah cara sistem dunia mengaut keuntungan dan mencuri titik peluh seseorang.

sekadar perkongsian
p/s : maybe kerajaan Malaysia lemah lgi utk menguasai dinar emas, sbb dh berabad2 kita bergantung dgn wang kertas ...
saya berharap suatu hari nnti rakyat Malaysia kesemuanya mmpu memiliki dinar emas,,,

just pandngn, andai terslp dn terslh hrp beri teguran yg baik dan kita bolh buat stu perbncngn ^^